project:nos:start
Differences
This shows you the differences between two versions of the page.
| Both sides previous revisionPrevious revisionNext revision | Previous revision | ||
| project:nos:start [2023/07/11 19:47] – removed - external edit (Unknown date) 127.0.0.1 | project:nos:start [2023/07/11 19:47] (current) – ↷ Links adapted because of a move operation lexik | ||
|---|---|---|---|
| Line 1: | Line 1: | ||
| + | ===== NO Surveillance ===== | ||
| + | {{: | ||
| + | |||
| + | | medialni prejmenovani zakona: | **Orwellův zákon** | | ||
| + | | nazev iniciativy: | **Digitální Bezpečnost a Soukromí** (dbas.cz) | | ||
| + | | web: | prichazi.**rozvedka.cz** | | ||
| + | |||
| + | ==== Casovy plan ==== | ||
| + | Berte to jako plan jak to stihnout tak, aby nebylo pozde. | ||
| + | | 19.12.2016 18h | [[project: | ||
| + | | 22.12.2016 | deadline pro CZEskou verzi webu | | ||
| + | | 27.12.2016 17h | meeting v brmlabu | | ||
| + | | 28.12.2016 | deadline pro ENG verzi webu | | ||
| + | | 28.-30.12.2016 | Lightning talk na [[event: | ||
| + | | 8.12.2017 | propagace webu? | | ||
| + | | 10.1.2017 | projednavani zakona na 54. schůzi PSP | | ||
| + | |||
| + | ==== Seznam podstranek ==== | ||
| + | {{nslist> | ||
| + | |||
| + | ==== Access to this section is limited to following users: ==== | ||
| + | {{groupusers> | ||
| + | |||
| + | ==== Legislativni proces ==== | ||
| + | **14.7.2017** zacaly dvoumesicni parlamentni prazdniny. Zaskodit muzou jeste tesne pred volbami. | ||
| + | |||
| + | * **legislativni proces lze sledovat zde =>** [[http:// | ||
| + | * stream z Parlamentu https:// | ||
| + | * zajimavosti z [[http:// | ||
| + | * Stropnicky (predkladatel): | ||
| + | * puvodne mel byt garancnim vyborem jen vybor pro obranu, Korte (vybor pro bezpecnost) se aktivne prihlasil s navrhem aby jeho vybor pro bezpecnost taktez projednal a to mu bylo schvaleno. | ||
| + | * " | ||
| + | * [[https:// | ||
| + | * To je ale [[https:// | ||
| + | * Jednání vlády, 5.10.2016 - Usnesení č.870 k Návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 289/2005 Sb., o Vojenském zpravodajství, | ||
| + | * [[https:// | ||
| + | * [[http:// | ||
| + | * [[http:// | ||
| + | |||
| + | ==== O Vojenskem zpravodajstvi ==== | ||
| + | * [[https:// | ||
| + | * [[https:// | ||
| + | |||
| + | ==== Citace z navrhu zakona ==== | ||
| + | § 98a | ||
| + | |||
| + | **" | ||
| + | | ||
| + | **" | ||
| + | |||
| + | ==== Pripominky k zakonu ==== | ||
| + | **Nejintezivnejsimi podporovateli** jsou dle materialu z [[https:// | ||
| + | * NBU je nazoru ze VZ bude tech pravomoci mit malo. " | ||
| + | * " | ||
| + | * VNITRO: " | ||
| + | * "K těmto účelům může mimo jiných prostředků nasazovat odposlechy, tajné kamery či využívat sledování osob. **O sledování ale musí rozhodnout na základě žádosti šéfa tajné služby ministr obrany a použití zpravodajské techniky nakonec musí povolit předseda senátu Vrchního soudu v Praze. Na rozdíl od policistů ale už nad prací zpravodajců dále nedohlíží státní žalobce.**" | ||
| + | * VNITRO: Z návrhu lze usuzovat, že by tak bylo možné monitorovat veškeré sítě a služby elektronických komunikací prakticky neustále, bez blíže stanovených podmínek (existující riziko ohrožení státu, typ monitorovaných dat), bez rozlišení pro využití těchto prostředků např. za válečného stavu, bez jakýchkoliv zákonných omezení a kontroly, s tím, že **tímto způsobem bude získávána i řada dat a údajů bez příslušné povolovací procedury a následné kontroly** (např. provozní a lokalizační údaje). Stejně by mohl návrh směřovat k monitoringu dat se schvalovací procedurou vlády pro každý jednotlivý případ. Z návrhu rovněž není zcela jasné, **jakým způsobem bude v rámci kybernetické obrany nakládáno se zjištěnými informacemi (např. jejich uchovávání, | ||
| + | * VNITRO: **"Je nutné, aby Vojenské zpravodajství mělo i kompetence k aktivnímu zásahu do cizích systémů a sítí," | ||
| + | * Vnitro: " | ||
| + | * " | ||
| + | * Upozorňujeme, | ||
| + | * " | ||
| + | * Oduvodneni: "Po dvou letech je do meziresortního připomínkového řízení opět předkládán návrh zákona, kterým je zakládán **plošný přístup jedné zpravodajské služby k osobním údajům**. Návrhem zákona je rozšiřován primární přístup k provozním a lokalizačním údajům vznikajícím z provozu sítí a služeb elektronických komunikací v oblasti, která je explicitně vyňata z dozorové působnosti ÚOOÚ. Již dříve - naposledy při posuzování návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů, v roce 2014 - ÚOOÚ sdělil, že takové oprávnění považuje při splnění některých podmínek za možné a v souladu s platnou úpravou ochrany osobních údajů navrhl doplnění návrhu zákona o zpravodajských službách České republiky. I tehdy **ÚOOÚ uvedl, že potřeba stálého a kompetentního dozoru nad zpracováním osobních údajů je dána již jen tím, že zpravodajským službám je umožněno zpracování osobních údajů o mimořádně velkém počtu lidí**, přičemž tyto údaje jsou primárně zpracovávány k jiným účelům a **není v možnostech dotčených subjektů údajů druhotnému zpracování předcházet nebo mu bránit**. Rovněž možnost subjektu údajů naplnit smysluplně svá práva je za stávající právní úpravy vyloučena. Stav, kdy nad zpracováním osobních údajů zpravodajskými službami České republiky není dostatečný dozor a kontrola je omezena na řídící, přetrvává." | ||
| + | * " | ||
| + | * Ministerstvo spravedlnosti: | ||
| + | * " | ||
| + | * MZV navrhuje, aby tzv. **Tallinský manuál nebyl označen jako „základ“** pro konkrétní akce a opatření při výkonu kybernetické obrany, ale toliko jako **„jeden z podkladů“**. Důvodem je skutečnost, | ||
| + | * Vzhledem k tomu, že záměrem navrhovaného zákona je obrana proti kybernetickým útokům, MZV doporučuje vysvětlit, proč technické prostředky kybernetické obrany umožňují pouze monitorování a analýzu provozu sítí a služeb elektronických komunikací, | ||
| + | * "je však třeba vyjádřit určitou poznámku či pochybnost. Ta se týká **chybějícího ustanovení, | ||
| + | |||
| + | |||
| + | [[https:// | ||
| + | |||
| + | |||
| + | ==== Dalsi info ==== | ||
| + | * oblast bezpečnosti sítí a informací v Evropské unii je regulována směrnicí Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1148 ze dne 6. července 2016 o opatřeních k zajištění vysoké společné úrovně bezpečnosti sítí a informačních systémů v Unii. | ||
| + | * UZSI: vyhrady k siri. | ||
| + | * [[https:// | ||
| + | * Svycarsko - Svycari si potvrdili v referendu drive prijaty zakon Federal Act on the Surveillance of Mail and Telecommunication Traffic (so-called BÜPF) | ||
| + | * https:// | ||
| + | * http:// | ||
| + | * NATO | ||
| + | * [[http:// | ||
| + | * [[https:// | ||
| + | * [[http:// | ||
| + | * [[https:// | ||