[Brmlab] letajici data

Dominik Taborsky bremby at seznam.cz
Thu Sep 6 00:17:07 CEST 2012

Ahoj brmlabaci,

tak jsem tak premejslel o balonech, pak jsem si vzpomnel na 28C3 jak tam
resili svobodnej internet pres druzice a pak me napadlo - co takhle
vypustit vzducholod do tropopauzy nebo nizsi stratosfery?

V te vysce uz nejsou mraky, takze pres den by vzducholod brala energii ze
solarnich clanku. Taky tam (bezne) nelitaj letadla, takze ani u kontroly
letoveho provozu by nebyl problem. Pocasi tam nedosahne, vlastne je tam
jen vitr a konstantne silna zima (ale to je vazne zima, az -60°C), takze
nehrozi zivelna pohroma.

Vzducholod by se dala ovladat na dalku radiem, ale mela by mit i nejake
autonomni rizeni. Teoreticky by se pres to radio snad dalo propagovat i
TCP spojeni na FTP server, ne? :)

Jedine co me napada, kde je problem, je ten vitr. Prave v tropopauze a
nizsi stratosfere je asi nejsilnejsi (az kolem 150 km/h), pak nastesti
rychlost s rostouci vyskou klesa. Kolem 15km se pohybuje uz jen kolem 40
km/h a kolem 21-22km klesne az pod 10 km/h. Jenze v te vysce uz neni
dostatecnej tlak vzduchu na to, aby se pomoci vrtuli dala korigovat poloha.

Takze jsem se hezky zasnil a pak sny rozbil. Nebo mate nekdo nejakej
napad? :)

eddy