[Brmlab] [FPI - "Má ob?an právo na tajemství p?ed svým státem?", p?edná?í RNDr. Ing. Ji?í Peterka (Katedra softwarového in?enýrství, MFF UK)]

Rado1 rado at rado1.cz
Tue Feb 28 10:51:43 CET 2012

#> Preto som viac ako presvedceny, ze prvu aj druhu svetovu vojnu (a miliony
#> mrtvych na vsetkych stranach) zapricinil autoritativny spolocensky system
#> (ktory to mimochodom obhajujete :)
#>
#> V slobodnej spolocnosti by toto nikdy nenastalo (par ludi si vyriesi
#> konflikt s dalsimi par ludmi, ale nikdy masa milionov ludi nenapadne dalsiu
#> masu milionov ludi a nevyvrazdi ich).

Prerod sucasnej spolocnosti na tvoj model nenastane naraz a globalne.
V Indii boli pred par tisicrociami celkom vyspele mestske staty, ktore -
kedze boli zalozene na matriarchate - nemali ziadnu armadu. Zeny akosi
nemali potrebu viest vojny. (Inac jedna ficura matriarchatu bola aj v tom, ze
zena bola drzitel majetku rodiny a nemusela sa obavat toho, ze ked sa
rozide s muzom, zostane s detmi bez prostriedkov - co znamenalo, ze sa
nehrali na monogamiu az do smrti. Pary vznikali a zanikali podla toho, ako
sa im zachcelo. Pretoze dom a majetok zostal zene a detom, muz si zbalil
svoju hokejisticku tasku a siel. Ale to som odbocil)

Tieto statiky zanikli velmi rychlo (desatrocia, storocia), pretoze stacil
jeden patriarchalny vybojny sused a jeden ozbrojeny utok.

Mne sa ale celkom predstava mestskych statov paci. Clovek by si vybral,
zakony ktoreho statu su mu blizke a toho statiku by sa stal obcanom.
Pri dnesnej technologickej vyspelosti by asi riziko vojny bolo minimalne.
...ale nie nulove.

Viem si predstavit, ako vznikne volny stat/zdruzenie tych borcov zo
Sillicon Walley, ktori sa rozhodnu postavit svoju menu krytu zlatom.
(OK, v ich pripade to bude skor nieco ako Bitcoin) a zacnu skupovat zlato
a ukladat si ho v podmorskej jaskyni. Ako dlho bude trvat, kym na
nich niekto zautoci po prekroceni nejakej "kritickej hmotnosti"?

Takyto statik ma sancu fungovat jedine vtedy, ak nebude zhromazdovat ziadne
hmotne statky, ktore by stali za napadnutie.

Inac, moc sa mi paci model mestskych statov Neala Stephensona opisany
v "Snowcrash" (u nas ako "Snih").

--
Rado1