[Brmlab] [FPI - "Má ob?an právo na tajemství p?ed svým státem?", p?edná?í RNDr. Ing. Ji?í Peterka (Katedra softwarového in?enýrství, MFF UK)]

Pavol Luptak wilder at trip.sk
Tue Feb 28 00:17:48 CET 2012

On Mon, Feb 27, 2012 at 11:59:25PM +0100, niekt0 wrote:
> Nechcel som sa zapajat do OT flameov, ale toto mi uz nedalo:
>
> To co pises je v podstate viera, skoro az nabozenskehe charakteru.

Ano, je to viera. Podobne ako v 15-tom storoci par intelektualov verilo, ze
niekedy na svete bude mozno fungovat lepsi system zvany demokracia :)
(pre tych, ktori sa chcu opriet do toho, ze v starovekom Grecku fungovala tiez
demokracia, podotykam, ze zeny a otroci tam hlasovacie pravo nemali ziadne).

> Hodnotenie sucasnosti je vzdy problematicke, nakolko sa jedna o
> zivu temu a nebyvaju k dispoziicii objektivne data.
> Mozeme sa ale pozriet ako to vyzeralo v minulosti:
>
> Napr. take Anglicko v 18. storoci:
> Nastup ranneho kapitalizmu, masivna detska praca, nenapravitelne skody na celych generaciach.

OK, tak ked sme pri tych "nenapravitelnych skodach"...

Problem autoritativneho systemu (ako stat apod) je, ze je PODSTATNE
nachylnejsi na _velmi_ devastujuce vojny.

V decentralizovanej slobodnej spolocnosti totiz nikdy nebude mat 10 milionov
ludi nejaky problem s dalsimi 20 milionmi inych ludi. Vacsinou budu len nejake
lokalne problemy, ktore si vyriesia male skupinky ludi z oboch taborov a je to.
Ak mas ale autoritativny system (ako stat), tak vodca dokaze velmi efektivne
manipulovat ludi a kvoli tomu, ze on alebo dalsich par ludi vo vedeni statu
ma problem s nejakym dalsim vodcom ineho statu, tak dokaze vyvolat vojnu
a presvedcit, aby 10 milionov ludi vyvrazdilo tych dalsich 20 milionov ludi
(pritom ide o konflikt par vodcov, a ti vsetci bezni ludia nemaju navzajom
ziadny problem).

Preto som viac ako presvedceny, ze prvu aj druhu svetovu vojnu (a miliony
mrtvych na vsetkych stranach) zapricinil autoritativny spolocensky system
(ktory to mimochodom obhajujete :)

V slobodnej spolocnosti by toto nikdy nenastalo (par ludi si vyriesi
konflikt s dalsimi par ludmi, ale nikdy masa milionov ludi nenapadne dalsiu
masu milionov ludi a nevyvrazdi ich).

> Zrovna deti su nazornym prikladom toho, ze samotny trh nenachadza globalne optimum.
> V tomto pripade je ovela blizsie k optimu ochranit deti pred predcasnou pracou, vzdelat ich a nechat ich dospiet.
> Potom prinesu spolocnosti ovela viac hodnoty nez ked zacnu pracovat v 10tich rokoch.

Vidis, ja si myslim, ze ked tinedzer, ktory ma 16 rokov a chce dobrovolne
pracovat alebo ma vazne konflikty so svojou vlastnou rodinou a je schopny o
seba sa postarat, tak ma pravo odist a zacat zit/pracnost na vlastnu past.

A je tazke urcite objektivne vek, kedy ma na to uz moralne pravo.

Inak fixne vekove hranice su tiez celkom haluz (aj ked uznavam, ze asi nic
lepsie sme nevymysleli) - ked budem mat sex s 15-rocnou babou, ktora uz nie
je pod zakonom, tak je vsetko v poriadku. Ked budem mat sex s 15-rocnou babou
12 hodin pred jej 15-timi narodeninami, tak uz je to obtazovanie maloletej
a idem na 10 rokov do basy... :-)
[Pavol Luptak, Nethemba s.r.o.] [http://www.nethemba.com] [tel: +421905400542]