[Brmlab] [FPI - "Má ob?an právo na tajemství p?ed svým státem?", p?edná?í RNDr. Ing. Ji?í Peterka (Katedra softwarového in?enýrství, MFF UK)]

niekt0 niekt0 at hysteria.sk
Mon Feb 27 23:59:25 CET 2012

On Mon, Feb 27, 2012 at 06:04:38PM +0100, Pavol Luptak wrote:

> Samozrejme z detskej prace nie som ani ja nadseny. V krajinach, kde detska
> praca existuje, ide ale o velakrat jediny sposob prezitia - to znamena, ze
> keby tam tie deti nepracovali, tak by cela rodina umrela odhladu.
> Ja som samozrejme proti tomu, aby deti boli nutene pracovat, ak su ale sami
> motivovane dobrovolne si privyrobit (peniaze sa mladym ludom vzdy zidu),
> neviem, ci je vzdy dobry napad za kazdych okolnosti to znemoznovat.
> Ja by som ako teenager celkom uvital, keby som si mohol trochu privyrobit
> [...]

Nechcel som sa zapajat do OT flameov, ale toto mi uz nedalo:

To co pises je v podstate viera, skoro az nabozenskehe charakteru.
Hodnotenie sucasnosti je vzdy problematicke, nakolko sa jedna o
zivu temu a nebyvaju k dispoziicii objektivne data.
Mozeme sa ale pozriet ako to vyzeralo v minulosti:

Napr. take Anglicko v 18. storoci:
Nastup ranneho kapitalizmu, masivna detska praca, nenapravitelne skody na celych generaciach.
Pri obmedzeni pracovnej doby deti (!) na 13 hodin denne (neskor postupne na 12, 10, ...)
nareky tovarnikov o tom ze zbankrotuju a ze stat ich obmedzuje.
Pritom pred nastupom tovarni nebol problem tych ludi uzivit a spolocnost fungovala.

Zrovna deti su nazornym prikladom toho, ze samotny trh nenachadza globalne optimum.
V tomto pripade je ovela blizsie k optimu ochranit deti pred predcasnou pracou, vzdelat ich a nechat ich dospiet.
Potom prinesu spolocnosti ovela viac hodnoty nez ked zacnu pracovat v 10tich rokoch.

n.