[Brmlab] [FPI - "Má ob?an právo na tajemství p?ed svým státem?", p?edná?í RNDr. Ing. Ji?í Peterka (Katedra softwarového in?enýrství, MFF UK)]

Pavol Luptak wilder at trip.sk
Mon Feb 27 21:44:49 CET 2012

On Mon, Feb 27, 2012 at 08:55:30PM +0100, Michal Tuláček wrote:
> K pravnim otazkam v diskusi:
>
> a) ad pracovni pravo - po zvlastnich zkusenostech s rozvitym
> kapitalismem devatenacteho stoleti a pokusem o komunismus dvacateho
> stoleti se to ted snazi drzet nekde mezi. Rozhodne to neni ani ciste
> soucast verejneho prava (nerovny vztah, kde stat diktuje a obcan kona)
> ani ciste soukromeho prava (jednani rovny s rovnym). Toto je ciste
> politicka vec, nakolik ma byt stat ochranarsky. Aktualni trend je, ze
> clovek ma trosku svou hlavu, ale obecne je blbej.

Toto je podla mna ale do istej miery sposobene momentalnym spolocenskym
systemom, ktory sa o vsetkych "celoplosne" postara (samozrejme na ukor
ostatnych) a vacsinu ludi preto nemotivuje spravat sa inak ako "blbo".

V slobodnej (voluntaristickej) spolocnosti plati o to viac heslo, ze
"kazdy je strojca svojho stastia" a ked nahodou niekto spravi nejaky preslap,
nieco zle a nezodpovedne, tak sa musi spolahnut na _dobrovolnu_ pomoc tych
ostatnych (nie vynucovanu ako je to teraz). Tento system jednoznacne motivuju
ludi k tomu, aby blbi neboli a boli za svoj zivot/svoje telo co najviac
zodpovedni (lebo _dobrovolne_ ludia podporia skor niekoho, kto to realne
potrebuje a nemoze si za svoju sucasnu situaciu ako napriklad fyzicky/mentalne
postihnutych ludi, ako nejakych nezodpovednych alkoholikov alebo dlhodobo
nezamestnanych romov, ktori sa dostali do svojej neutesenej sitacii kvoli
svojej opakovanej blbosti a nezodpovednosti).

Ochrana "tych slabsich" sa podla mna neda robit tak, ze sa celoplosne vsetci
ludia okradnu vo forme dani (pod hrozbou nasilia) a tieto peniaze sa nasledne
pouziju na "vznesene ciele" na ochranu slabsich.
Uznate, ze keby som Vam teraz zobral 10000 kc a poslal hladnym detom do afriky
(a vydokladoval vam, ze som to realne spravil), tak by ste z toho neboli
nadseni a bola by to len cista bohapusta kradez.
Akekolvek dobro sa podla neda robit tym, ze spacham primarne zlo (co platenie
dani je, lebo ked ich nezaplatite, tak stat na vas pouzije hrubu silu).

Je to podla mna eticky nekonzistentne:

https://www.youtube.com/watch?v=VILa0SE7CVo

> d) k tomu nezasahovani do vztahu clovek-clovek - soukrome pravo tu
> mame ciste jako katalog veci, se kterymi vam stat je ochoten pomoct,
> kdyz dodrzite nejake podminky (neresim ted vztah k detem, vsemozne
> vyzivne apod). Obecne definuje jen default hodnoty, muzete se domluvit
> na cem chcete a pokud zvladnete drzet slovo, tak klidne i na necem
> "zakazanem" (pokud uz tim nevlezete do sfery trestniho zakona, jako
> napriklad kdybyste se dohodli na vyhodnem byznysu spocivajicim v

V trestnom zakone su zakazane aj veci, ktore tretim stranam bezprostredne
neublizuju a nemozete ich predavat (napriklad predaj drog). Samozrejme, ze
mozete teraz argumenovat, ze to, ze dvaja ludia si predavaju drogy Vam priamo
skodi napriklad tym, ze musite prispievat na ich liecebne naklady (tu je
zakladny problem v tom, ze vy by ste na ich liecebne naklady nemali
nedobrovolne prispievat) - podla mna Vam toto realne skodi asi tak ako ked si
niekto v Tescu teraz kupi karton alkoholu alebo cigariet.

Neviem ako je to v Cechach, ale na Slovensku je prakticky nemozne, aby som
zvysky mojej vecere vyniesol na ulicu a len tak nahodne hocikomu predal
(potrebujem zivnost na predaj jedla, hygienu a kopec byrokracie, ...)
Absurdne na tom je to, ze ked s clovekom, ktoremu predavate jedlo, podpisete
obojstrannu zmluvu o tom, ze "akceptuje, ze to jedlo moze byt otravene",
tak stale ten predaj je nelegalny a potrebujete absolvovat vsetko tu byrokraciu
okolo. Takze v nasej spolocnosti nemozete na ulici predavat ani svoje jedlo
(aj napriek tomu, ze zmluvne druha strana s tymi bude suhlasit, ze moze byt
otravene). To je podla mna brutalna intervencia do dobrovolneho biznis vztahu
zo strany statu.

Pavol
[Pavol Luptak, Nethemba s.r.o.] [http://www.nethemba.com] [tel: +421905400542]