[Brmlab] [FPI - "Má ob?an právo na tajemství p?ed svým státem?", p?edná?í RNDr. Ing. Ji?í Peterka (Katedra softwarového in?enýrství, MFF UK)]

Petr Baudis pasky at ucw.cz
Mon Feb 27 15:12:46 CET 2012

On Mon, Feb 27, 2012 at 12:23:28PM +0100, timothyhobbs at seznam.cz wrote:
> Společně rozumíme si, že občan by měl mít právo na tajemství?  Jako,
> ve většina zem je nějaký princip presumpce neviny.  To v Čechách
> bohužel ne-existuje...  Ale myslím že ta filosofie je dobrá.  Máme
> tady někdo který nesouhlasí?

Tady bych si rypnul, ze v CR mi prijde v pravnim systemu presumpce
neviny pevneji zakotvena nez v UK nebo v US - spis je zde problemem
vsepokrivujici korupce.

On Mon, Feb 27, 2012 at 12:34:06PM +0100, Pavol Luptak wrote:
> Ja som vnutorne presvedceny, ze intervencia statu do akychkolvek dobrovolne
> uzatvorenych vztahov (napriklad obchodnych) pacha viac zla ako dobra.
>
> Ked stat nezasahuje do partnerskych dobrovolnych vztahov,

To neni tak jednoznacne, napriklad vyzaduje, aby partneri byli ruzneho
pohlavi, urciteho minimalniho veku atd.

> preco si vyhradzuje
> pravo zasahovat do obchodnych/zamestnaneckych dobrovolnych vztahov?
> (napriklad formou vynucovanej minimalnej mzdy).

To souvisi asi z velke casti s tou "dobrovolnosti" - at uz jde u
zamestnance nebo u prilis nizkeho veku jednoho z partneru nebo vzniku
monopolu nebo cehokoliv jineho. Neni tak jasne urcit, co je jeste
dobrovolne a co ne a casto muze vznikat mezi obema stranami nerovne
postaveni. Napriklad pokud neni v regionu dostatek prace, byl zakonik
prace zavaden s umyslem pomoci narovnat postaveni zamestnance vuci
zamestnavateli.

Jak moc se to v praxi dari a nakolik je to naopak kontraproduktivni
je jina otazka, jen tim chci rict, ze neni tak snadne smahem vse
odmitnout. Asi by se to lepe probiralo osobne v brmlabu. :)

	Smart data structures and dumb code works a lot better
	than the other way around.  -- Eric S. Raymond