[Brmlab] Fwd: Mereni radiace

Thomas Shaddack shaddack at shaddack.mauriceward.com
Thu Aug 16 23:25:46 CEST 2012

Usmev, bude hur :D

Taky bych si dal kdyby se nekde splasil rozumny krystal za rozumny peniz.
(Co pouziva? NaI:Tl? Jak velkej?) Soundkarta pry dava trochu blbe vysledky
kvuli vazbe pres kondenzator, ale asi to bude o prizpusobeni konkretni
aparatury konkretni zvukovce.

Napadlo mne zrovna pred chvili, ze organicky scintilator by mohl jit
zaimprovizovat s pouzitim gelu na svicky a kulicek proti molum. (Svickovy
gel je asi 95% kvalitniho parafinoveho oleje do lamp, a 5% polymeru co z
toho udela ten gel. Neboli kdyz se ve vodni lazni rozpusti, melo by se to
chovat jako mineralni olej. Naftalinovy kulicky jsou naftalen, co sice ma
scintilacni ucinnost horsi nez anthracen, ale porad funguje docela slusne.
V alkanech se rozpousti, takze by mel jit rozpustit i v tomhle gelu. Mohl
by zaroven slouzit pro opticky kontakt s fotonasobicem, nebot tento se da
vlozit do jeste rozpusteneho gelu. Tak by slo za malo penez udelat docela
objemne senzory. Zaroven, diky vysokemu obsahu vodiku v gelu, by spolu s
pridanim vhodneho v organice rozpustneho materialu s obsahem lithia nebo
boru slo smes upravit na detekci neutronu. Takovy hybrid mezi kapalnym a
pevnym plastovym scintilatorem. Otazkou je jak by to bylo citlive a jake
spektralni rozliseni by z toho vylezlo, a jestli nejaky aditiva v tom gelu
nebudou quenchovat scintilaci, ale na to asi odpovi az experiment.

(Svickovy gel by se rovnez mohl hodit jako nerozlevajici se alternativa
transformatoroveho oleje pro vysokonapetove aparatury. Nebo, pokud je
lehci nez voda (coz predpokladam), pro plovaky dalkove ovladanych ponorek
(viz batyskaf Trieste - kapalina resp. gel je nestlacitelna, tedy nehrozi
zborceni plovaku vnejsim tlakem), ev. pro zalevani jejich elektroniky jako
jednak ochrana proti tlaku, dvak proti vniknuti morske vody. S pridanou
vyhodou proti oleji nebo benzinu v tom, ze pri naruseni pouzdra nebude mit
tendenci vytekat ven. Jeho mechanicke vlastnosti zaruci snadnou
opravitelnost zarizeni a jeho pruhlednost umozni vizualni kontrolu
zapojeni (napr. jestli se neco neuklepalo nebo jestli nevykazuje zmeny
zabarveni odpovidajici lokalnimu prehrati).)
Priklad MSDS k jednomu takovemu gelu zde: http://www.hollywoodcandles.com/Wax.htm

Jenom par myslenek...