[Brmlab] Diskuse o členství, členských příspevcích a jiném

Petr Baudis pasky at ucw.cz
Sun Oct 17 19:13:07 CEST 2010

  Ahoj!

On Sun, Oct 17, 2010 at 01:23:18PM +0200, Dominik Joe Pantůček wrote:
>    na posledním meetupu jsme přetřásali otázku nepeněžních náhrad platby
> členských příspěvků. Tedy pokud někdo dá brmlabu darem nějaké nepeněžní
> plnění - naprogramuje ultimátní systém správy členů, složí hymnu,
> nakreslí dokonalý design projektu, získá pro nás Nobelovu cenu za mír -
> bude mu přiznána sleva obdobná studentské či mu bude členský příspěvek
> plně prominut a přesto bude řádným členem.
>
>    Dle aktuálních stanov je toto plně v kompetenci Rady sdružení, ale
> považujeme tuto otázku za tak závažnou, že žádáme vás - členy i přátele
> Brmlabu - abyste nám napsali váš názor.

> [...]

  (Muj osobni nazor je, ze vse resime presprilis defenzivne. Zapletame
se tak do prehrsli predpisu, jednani a procesu. Komplikujeme tak zivot
nejen sobe, ale muzeme tim odrazovat i novacky, ktere nase myslenka
zaujala - a to by mne nesmirne mrzelo, do brmlabu jsem sel s myslenkou
jeho co nejvetsi otevrenosti, _zejmena_ lidem, kteri toho jeste tolik
neumi, ale jsou plni nadseni - a to bych nerad zbytecne hasil!

  Myslim si, ze zejmena v teto chvili jsme komunita natolik mala, ze
bychom meli nasim clenum davat mene pravidel, ale vice _duvery_. Tak
preci funguje vetsina hackerspacu na celem svete a priznam se, ze doted
mne obvykla namitka "jsme v Cechach, vime prece vsichni, jaci jsou Cesi
a Slovaci, ..." nepresvedcila. Proc neresit pripadne problemy az
nastanou, a pak teprve upravovat pravidla, jak je potreba?)

  Prijde mi, ze lustrovat cleny a premyslet, kdo si _zaslouzi_ jakou
slevu a jakym by potencialne mohl byt prinosem pro hackerspace, je
zcestne. To stejne nepozname z toho, jaky ten clovek ma "profil", ale az
z toho, co bude v ramci hackerspacu delat a jak bude aktivni.

  Proto mi neni zatezko ostatnim clenum proste _verit_. Da-li nekdo
cestne slovo, ze v soucasnosti na clenske prispevky prostredky nema
(prip. velmi strucne rozvede, proc), presto by vsak chtel byt clenem,
navrhuji jej proste prijmout a clenske mu odpustit - resp. jak nekdo
zminil dneska na brigade, je rozumne chtit alespon symbolickou castku,
treba 100kc/mesic by si snad mel dovolit opravdu kazdy.

  Uvidime-li, ze do brmlabu jezdi v Mercedesu nebo si objednava gadgety
za stovky dolaru, muzeme se ho zeptat, jestli nahodou nezapomnel upravit
trvaly prikaz. :-) Myslim, ze dokud nas je pod sto, socialni tlaky
uvnitr komunity budou dostatecnou prevenci prilivu "freeloaderu" - tem
lidem to proste blbe, neplatit, kdyz na to maji. Uvidime-li, ze nastal
nahly priliv takovych lidi, nebo jich mame neumerne moc, muzeme si
teprve rict "tak pockat" a rozmyslet, jak situaci fixnout.

  V kratkosti - chce-li se stat nekdo clenem a brani mu financni duvody,
je to spatne. Bud bude platit symbolicky a bude se podilet na brmlabu,
nebo nebude platit vubec a podilet se nebude vubec - mne je jasne, ze
chci tu prvni moznost. Neni nas tolik, abychom meli problemy s
freeloadery. Nebude-li tohle fungovat, vzdycky to pak muzeme zacit resit
jinak.

  Jeste jedna poznamka - myslim, ze neni vhodne financni pomery ruznych
jednotlivcu probirat zcela verejne; proto si myslim, ze neni vhodne, aby
o kazdem takovem cloveku hlasovalo cele brmstvo (coz je stejne institut,
ktery nemame poradne rozmysleny), nebo aby se to probiralo prede vsemi.
Je to z velke casti psychologicka zalezitost, nema-li nekdo penize na
clenske prispevky a neni dostatecne asertivni jedinec, nemusi byt
nadseny z toho, ze se prede vsemi probira, jak je chudy, a muze ho to od
brmlabu spise uplne odradit.

  To samozrejme neznamena, ze jednotliva rozhodnuti a kdo ma zrovna
odpustene clenske by se melo tajit! Vysledna informace, zapisy rady atd.
by jiste mely byt verejne, stejne jako jednani rady, kam by urcite mel
mit moznost (formou opt-in, ne "stejne sedim u jednoho stolu") prijit
kazdy, koho to opravdu zajima a prip. chce prispet do diskuse.