[Brmlab] Stanovy - crowdsourcing

Pavol Luptak wilder at trip.sk
Sun Jul 4 00:54:46 CEST 2010

Ahojte,

On Fri, Jul 02, 2010 at 02:14:56PM +0200, pd at udp.cz wrote:
> Pro mě osobně je nepřístupné mít ve sdružení několik druhů členství
> (tj. řádné a zakládající). Chápu, že existuje strach od odklonu
> původního významu hackerspacu, ale není to evoluce? Jákekoliv dělení na
> řádný/zákládající/více_elitnější člen nemůže nikdy dělat dobrotu (už
> jen z přirozeného egoismu). A hlavně zřízením zakládájících členů cítím
> jako rezignaci na smysl a princip demokracie - což je pro mě NAPROSTO
> nepřijatelné.

To je pravda. Kvoli tymto dovodom sme tiez nechceli rozdelovania na
zakladajucich a aktivnych clenov. Nakoniec sme to ale spravili kvoli
nasledujucim dovodom:

1. Ked zakladas obcianskeho zdruzenie, tak musis zo zakona definovat statutarne
organy a pripravny vybor
(vid. http://www.civil.gov.sk/archiv/documents/p12-04-02-f01.pdf )

Tam niekoho realne musis napisat, inak Ti to MV neschvali.
A my sme tam napisali ludi, ktorych sme si zadefinovali ako zakladajucich
clenov.

2. Nas hackerspace ma byt postaveny na etickych a moralnych zasadach -
a vsetci ti ludia, ktori ho v nasom pripade zakladali tieto zasady maju
(aspon v to pevne dufam).
Aby sme sa vyhli pripadnemu "take-over" hackerspaceu, teda, ze sa nam tam
prihlasi velke mnozstvo neserioznych ludi a jednoducho to cele zvrhne a bude
sa to uberat uplne neetickym smerom, tak sme zadefinovali, ze zakladajuci
clenovia musia mat pravo odsuhlasit alebo zamietnut pripadnu zmenu stanov a
mali by mat aspon jedneho cloveka vo vykonnom vybore (toto samozrejme sme
pripraveni s casom ale zmenit).

Inak zakladajuci clen ma uplne rovnake prava ako aktivny clen, ktory moze
rovnako dobre zastavat vsetky posty (v riadiacom/vykonnom vybore, tak
kontrolnej komisii), podobne ma rovnake hlasovacie prava a vsetci platia
rovnaky clensky prispevok.

> radní nebo osoba zmocněná na základě vnitřního předpisu. Žádost o
> členství může být v odůvodněných případech odmítnuta, žadatel se může
> odvolat k Radě. Členství vzniká zápisem do seznamu členů a přidělením
> členského čísla.

Na zaciatku budete mat asi dost malo penazi, takze by podmienky na
prijimanie novych clenov asi nemali byt moc drsne, ak chcete na clenskych
prispevkov vobec nieco vyzbierat... (cisto pragmaticka rada).

> (offtopic: Daleko častěji bych se odvolával na vnitřní predpisy, které
> mouho být snadněji změněny narozdíl od stanov - rovněž káždá změna
> stanov musí být poslána na ministerstvo, kde prochází schválením, a
> riskujeme každou jejich změnou opětovné neschválení, a tedy další
> složité jednání ve sdružení)

A kazda zmena stanov stoji peniaze (minimalne na Slovensku 16.50 EUR).

Presne tak.

Pavol
[Pavol Luptak, Nethemba s.r.o.] [http://www.nethemba.com] [tel: +421905400542]