[Brmlab] Stanovy - crowdsourcing

Petr Duchek pd at udp.cz
Fri Jul 2 17:04:39 CEST 2010

V Fri, 2 Jul 2010 14:53:45 +0200
Petr Baudis <pasky at ucw.cz> napsáno:

>   Ahoj!

>   Musim priznat, ze mam take trochu smisene pocity, ale nejsem ani
> ostre proti; cilem je zavest nejaky mechanismus branici "nepratelskemu
> prevzeti", tzn. prijde skupina lidi zvenci a sdruzeni vytuneluje.
> Nevim, nakolik realne nebezpeci to je, na druhou stranu obcas se to
> stava. Osobne by mi stacilo mit mechanismus schvalovani novych clenu +
> pozadavek na aktivitu clena, proti tomu jsi ale take. :)

Já jsem proti vzniku jakékoliv elitářské skupiny, která bude moci
ovlivňovat občanské sdružení mimo řádné orgány sdružení.

Proti možnosti tunelování sdružení je tu právě kontrolní a revizní
komise, která hlídá rozhodování rady. Případně je možné tvořit různá
kolegia, což jsou skupiny členů tvořící iniciativní a poradní orgány
Rady, popř. mohou plnit též kontrolní funkci (tj. třeba kolegium
zakladatelů).

Ješte bych se zamyslel nad funkčním obdobím členů rady a kontrolní
komise. Nejraději bych viděl, že každou řádnou valnou hromadu (jednou
za rok) bude volena 1/2 členů... tím by se měla zajistit nemožnost
jednorázového převzetí orgánu pod křídla evil ještírků :)

>   To je asi celkem dobry napad. Tam muze byt definovana vyse
> prispevku, ci pripadne, co se mysli tou "aktivitou", shodneme-li se
> na ni (na pozadavku pravidelne ucasti tedy netrvam, stale jsem ale
> silne pro pozadavek _nejake_ aktivity).

Ano. Do vnitřních předpisů je možné zanést pravidla hospodaření,
delegace pravomocí předsedy, obecná pravidla chovaní v hackerspacu
(imo velice důležitá část), jednací řád VH a mnoho dalšího.

>   Jenze minus sdruzeni je, ze ten clen bude mit stejne hlasovaci pravo
> jako nekdo, kdo tam chodi kazdy tyden a dela na ctyrech projektech.
> Navic si uvedomme, ze kazdy clen bude mit do prostor neomezeny pristup
> 24/7! Skutecne chceme mit clenem cloveka, ktereho jsme videli jednou a
> parkrat poslal 250 Kc? Prispevek mohou posilat i sponsori ci priznivci
> sdruzeni.

Pokud člen nebude aktivní, ale stále bude platit členský příspěvek, je
pro os velice důležitý. A hlavně bych nerad odrazoval lidi, kteří
chtějí být členy a ne jen sponzorama tím, že musí vyvíjet nějakou
kontinuální činnost. Chápu obavu o vytunelování, ale z praktické
zkušenosti mi přijde neopodstatněná. A právě proto by ve stanovách měly
být definovány cíle sdružení, aby na základě rozhodnutí rady v
nesouladu s cíli os mohlo dojít k jejich případnému odvolání.

>   Nevim, co myslis kontrolni komisi. Revizni komise je maly overhead
> navic a zrovna v hackerspace se bude manipulovat s netrivialnimi
> financnimi prostredky. Revizni komisi mivaji i podstatne mensi
> obcanska sdruzeni (treba FFII.cz) a vazne je to prakticky zadarmo.

Kontrolní a revizní komise je nezávislým kontrolním a revizním orgánem
sdružení, který průběžně kontroluje hospodaření sdružení i věcnou a
formální stránku činnosti sdružení.