[Brmlab] Stanovy - crowdsourcing

Petr Baudis pasky at ucw.cz
Fri Jul 2 14:53:45 CEST 2010

  Ahoj!

On Fri, Jul 02, 2010 at 02:14:56PM +0200, pd at udp.cz wrote:
> 1) Členství ve sdružení
>
> Pro mě osobně je nepřístupné mít ve sdružení několik druhů členství
> (tj. řádné a zakládající). Chápu, že existuje strach od odklonu
> původního významu hackerspacu, ale není to evoluce? Jákekoliv dělení na
> řádný/zákládající/více_elitnější člen nemůže nikdy dělat dobrotu (už
> jen z přirozeného egoismu). A hlavně zřízením zakládájících členů cítím
> jako rezignaci na smysl a princip demokracie - což je pro mě NAPROSTO
> nepřijatelné.

  Musim priznat, ze mam take trochu smisene pocity, ale nejsem ani ostre
proti; cilem je zavest nejaky mechanismus branici "nepratelskemu
prevzeti", tzn. prijde skupina lidi zvenci a sdruzeni vytuneluje. Nevim,
nakolik realne nebezpeci to je, na druhou stranu obcas se to stava.
Osobne by mi stacilo mit mechanismus schvalovani novych clenu +
pozadavek na aktivitu clena, proti tomu jsi ale take. :)

> (offtopic: Daleko častěji bych se odvolával na vnitřní predpisy, které
> mouho být snadněji změněny narozdíl od stanov - rovněž káždá změna
> stanov musí být poslána na ministerstvo, kde prochází schválením, a
> riskujeme každou jejich změnou opětovné neschválení, a tedy další
> složité jednání ve sdružení)

  To je asi celkem dobry napad. Tam muze byt definovana vyse prispevku,
ci pripadne, co se mysli tou "aktivitou", shodneme-li se na ni (na
pozadavku pravidelne ucasti tedy netrvam, stale jsem ale silne pro
pozadavek _nejake_ aktivity).

> Kakžý člen má povinnost platit členský příspěvek a pak nemusí dělat
> vůbec nic. Je zbytečné členy svazovat povinnostma, když pro funkční
> sdružení je nejdůležitější členský příspěvek... že se bude aktivně
> účastnit na jednom projektu za rok... je členovo mínus.

  Jenze minus sdruzeni je, ze ten clen bude mit stejne hlasovaci pravo
jako nekdo, kdo tam chodi kazdy tyden a dela na ctyrech projektech.
Navic si uvedomme, ze kazdy clen bude mit do prostor neomezeny pristup
24/7! Skutecne chceme mit clenem cloveka, ktereho jsme videli jednou a
parkrat poslal 250 Kc? Prispevek mohou posilat i sponsori ci priznivci
sdruzeni.

> 2) Orgány sdružení
>
> Zanechat jen Valnou hromadu a Radu sdružení - kontrolní a revizní
> komise má smysl jen v případech vetšího sdružení (může být
> kdykoliv v budoucnu zavedena).

  Nevim, co myslis kontrolni komisi. Revizni komise je maly overhead
navic a zrovna v hackerspace se bude manipulovat s netrivialnimi
financnimi prostredky. Revizni komisi mivaji i podstatne mensi obcanska
sdruzeni (treba FFII.cz) a vazne je to prakticky zadarmo.

> Rovněž bych se zamyslel nad virtuální VH:
>
> VH se může uskutečnit i hlasováním za použití síťového prostředku
> komunikace na dálku (dále jen „virtuální VH“), který je všem členům
> sdružení dostupný. Hlasovat o stanovách, volbách, odvolání či jmenování
> a o záležitostech v blabla, je však možné pouze na schůzi s osobní
> účastí členů.

  Tomu moc nerozumim. _Presne to_, co se na VH typicky deje, je (a)
predlozeni zpravy o cinnosti sdruzeni za uplynuly rok a (b) volba nove
redy sdruzeni. Kdyz virtualni ucastnici stejne budou moci hlasovat jen
o (a) (a to kdo vi jestli), jaky smysl ma vubec virtualni VH resit?